سرود مجلس جمشید

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندها

احساس امنیت

شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۰، ۰۷:۰۴ ب.ظ

رمز عبورم را می‌پذیرد و آن را ضعیف ارزیابی می‌کند. آن رایانه فاقد شعور هم اگر تذکر نمی‌داد، خودم می‌دانستم ضریب امنیتی رمز عبورم پایین است. نظر شخصی و مبتنی بر یک تجربه است: خطر این که یک رمزی انتخاب کنم که هر هکر نابلدی بتواند کشفش کند از خطر انتخاب رمزی که بعدا ممکن است فراموشش کنم کمتر است. همه مساله هم به اینجا ختم نمی‌شود. در آرشیو خاطراتم بخشهایی از تاریخ ایران خاک می‌خورد که نمی‌توانم کامل به خاطر بیاورمش. آن زمانها به زحمت می‌شد نوجوان محسوبمان کرد و من هنوز نمی‌توانستم درک کنم که چرا آن کشوری که ایران دستگاههای شنودش را در وزارت خارجه ما کشف کرده بود و به شدت مورد اعتراض ایران بود با پررویی مدعی شده است که ایران یک مساله عادی و رایج را بیش از اندازه بزرگ کرده است. بعدها عاقل‌تر شدیم،‌ دنیادیده‌تر شدیم،‌اطلاعاتمان بیشتر شد و متوجه شدیم که آن پرروها خیلی هم بیراه نمی‌گفتند. در مملکت خودشان هم همین کار را می‌کنند و اصولا همه جای دنیا همین اتفاق می‌افتد. معمولا نیازی هم به توانایی ذهنی یک هکر هوشمند ندارد. اصلا خیلی وقتها ارتباط خاصی به هکرهای بیچاره ندارد. مثلا شاید کافی باشد که چند عدد هندوانه زیر بغل آنهایی که به اشتباه احساس فرهیختگی  می‌کنند قرار داده شود که شما نابغه هستید (همیشه که اخبار کذب تکذیب نمی‌شوند!) و یا همان جماعت را به یک بهانه دیگر گول بزنند که ما از عدم امنیت شما نگرانیم تا خودشان به دست خودشان شرایط را برای دسترسی آسان ایجاد کنند. منظورم این نیست که هشدار گوگل بیراه است، ما که بدون هشدار هم ملتفت موضوع بودیم اما تعجبم از این است که بعضی‌ها تصور می‌کنند مثلا اگر از گوگل کروم استفاده کنند امنیتشان بسیار بیشتر است. از دید من عوام که شرایط امنیتی آنها هیچ فرقی نمی‌کند. البته واضح است که وقتی ناامنی از جانب خود گوگل باشد هشداری در کار نیست. درست است که هیچ ارتباطی به ایکس و دوستانش ندارد اما شاید به این مطلب مرتبط باشد که  اطلاعات بی‌ارزش هم گاهی قابل فروش‌اند و گوگل به زعم ما که اهل تجارت است. زیاده عرضی نیست!

پی‌نوشت: 

1.ایکس هم رمز عبور حساب گوگلی خودش را تغییر داده است. اگر ایمیل‌هایتان بی‌جواب ماند مطمئن نباشید که ایکس یک بلایی سرش آمده است. یک احتمال معقول این است که رمز عبور جدیدش را فراموش کرده باشد! هرچند خودش چنین احتمالی را جدی نگرفته و به دلیل اعتماد به نفس بالایی که دارد از حفظ کردن آن در جایی خارج از حافظه کم ظرفیتش خودداری می‌کند.

2.هرگز فراموش نکنید: اگر چیزی را به زبان آوردید، یا در جایی نوشتید، یا گاهی حتی از خاطر گذراندید دیگر نباید مطمئن باشید که کسی از آن مطلع نخواهد شد.

۹۰/۰۶/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
م. و.

نظرات  (۴)

ما که مردیم اینقدر رمز عوض کردیم
پاسخ:
این گوگل فضول نذاشت من با رمز قبلیم وارد بشم و تو مرحله تغییر هم اول اومدم سرش کلاه بذارم همون قبلی رو به عنوان رمز جدید وارد کردم مانع ورودم شد. به هر حال تا جایی که من می دونم این رفتار مشکوک گوگل کمکی به ایجاد امنیت نمی کنه، تغییر رمز هم ...مثلا خیلی از جاها به صورت اتوماتیک وقتی وارد میل باکستون میشین یوزر و پسوردتون ذخیره میشه و نیازی به تلاش برای ورود به اونها ندارن. دست کم برای ما که از هر دانشگاه و سازمانی وارد میل باکسمون میشیم بدون تلاش می تونن یوزر و پسوردمون رو به دست بیارن و قریب به یقین هم از خیلی قبلتر از اینا داشتنش. این تذکر و تاکید گوگل بر تغییر رمز خودش مشکوک تره. کاملا جدی میگم
من که دیگه جدی نمی گیرم هر وقت رمز پیچیده ای گذاشتم بدون استثنافراموشش کردم.
پاسخ:
من که ساده هاش رو هم فراموش می کنم
منظورم این یادداشت نیست ولی هر وقت یادداشت هاتو می خونم یاد فیلم های حاتمی کیا می افتم.باید تمام جملات را با دقت و تمر کز خواند بارشون زیاده.
شاید خودش رمز قبلیتو یادش رفته ولی ضایع است روراست بهت بگه میگه عوضش کن که از اول فضولی کنه
پاسخ:
راضیه بسیار عزیزم، واضحه که رمز ما رو داره ولی اون چیزی که برام واضح نیست اینه که چرا سعی داره به لطایف الحیل ملت رو به استفاده از گوگل کروم سوق بده که بیاین اینجا براتون امن تره و ... .به هر حال گمون نمی کنم بدگمانی نسبت به گوگل با این جنگولک بازی های عجق وجقی که داره چندان بیراه باشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی