سرود مجلس جمشید

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندها

Unknown

يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۸۷، ۰۸:۲۵ ب.ظ

- در ایران سکه‌های ده تومانی و بیست و پنج تومانی و پنجاه تومانی ظاهرا بنا بر سلیقه افراد به صورت متنوعی ضرب می‌شوند. شاید به نظرشان سکه هم چیزی شبیه تمبر است. به هر حال تقریبا همه به این تنوع ِ بیش از حد عادت کرده‌اند یا دست کم با آن کنار آمده‌اند.

- من به اسکناس‌های دو هزار تومانی به دلیل تصویر میدان امام (نقش جهان سابق)  بر یک روی آن و علاقه‌ای که به شهرم اصفهان دارم، نسبت به سایر اسکناس‌ها، بیشتر دقت کرده‌ام (در واقع گمان می‌کردم که به این اسکناس خاص توجه بیشتری داشته‌ام)

این دو مقدمه را نوشتم که بروم سر اصل ماجرا:

چند روز پیش که از خودپرداز پول گرفتم، برای اولین بار متوجه شدم * که اسکناس‌های دوهزار تومانی ما هم دست کم دو نوع هستند: عکس امام روی اسکناس‌هایی که امضای آقای دانش جعفری را دارند با عکس امام روی اسکناس‌های قدیمی‌تر که به گمانم به زمان وزیر قبل از ایشان مربوط می‌شود متفاوت است. در لحظه اول یک سوء ظن جدی به دستگاه خودپرداز پیدا کردم .با خودم فکر کردم در این مملکت گل و بلبل ما ماشین‌ها هم  پول تقلبی به آدم می‌دهند و لابد از فردا اختلاس می‌کنند. بعد که دیدم  فاکتورهای امنیتی‌ هر دو اسکناس بدون ایراد است متوجه شدم که این ادامه همان فرایند ناخوشایند تغییر سال به سال سکه‌هاست.

______________________‌

*همیشه اینقدر تاخیر ندارم ولی گاهی...

چند سال پیش یک باند کلاهبردارد با سوء استفاده از تازه‌وارد بودن یورو در اروپا و عدم آشنایی مردم با آن، اسکناس سیصد یورویی چاپ و وارد بازار کرد. البته اسکناس سیصد یورویی قبل از اقدام کلاهبردارانه آنان اصولا وجود نداشت! به گمانم باید خدا را شکر کنیم که پول‌مان ارزش چندانی ندارد و گرنه نظایر آن گروه کلاهبردار وسوسه می‌شدند بیایند در کشوری اسکناس چاپ کنند که اسکناس‌های نسبتا درشتش هم به راحتی و بدون اطلاع رسانی گسترده‌ تغییر شکل پیدا می‌کنند.   

۸۷/۰۴/۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
م. و.

نظرات  (۳)

حالا هی بگن تو ایران ازادی وتنوع نیست !
حرف سیاسی نزن ملا جهانگیر جان خوبی؟
خب کمی هم توضیح می دادی چه فرقی دارند واسه تنویر افکار ما کم دقتها

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی