سرود مجلس جمشید

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندها

یادآوری

پنجشنبه, ۲۸ دی ۱۳۸۵، ۰۴:۵۳ ب.ظ

وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً(سوره اسرا، آیه ۳۶)

و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن، زیرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد.

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل تفسیر این آیه می‌نویسد:

مطلب این است که آیه شریفه ، عام است و شامل هر گفتار و یا کردار و یا تصمیمی که بدون علم باشد مى‏شود؛ گویی خداى سبحان فرموده است هیچ حرفى مزن مگر اینکه علم داشته باشى که زدنش جایز است، و هیچ عملى انجام مده مگر آنکه علم داشته باشى که انجام آن جایز است، و هیچ عقیده‏اى را معتقد مشو مگر بعد از آنکه یقین کنى که اعتقاد به آن جایز است .

ایشان در بخش روایی تفسیر از حسین بن هارون از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده که در ذیل جمله ان السمع و البصر و الفوآد ... فرمود: خداى تعالى از گوش مى‏پرسد که چه شنیدى و از چشم سؤال مى‏کند که به چه چیز نگریستى و از دل (قلب) پرسش مى‏کند که بر چه چیزهایی معتقد شدى. 

در همان جا حکایت مردی را نقل می‌کند که گاهی صدای کنیزان آوازه‌خوان همیسایه‌اش را در خانه خود می‌شنید، از امام صادق علیه‌السلام پرسید: «این عمل چطور است؟ به خدا قسم من هرگز به سراغ آنها نرفته و نمی‌روم، بلکه صدایی است که از ایشان می‌شنوم.» و آن حضرت با اشاره به آیه فوق او را از این کار بر حذر داشته و فرمودند: ‌«چقدر حال بدى داشتى اگر بر این حال مى‏مردى ، شکر مى‏کنم خدا را که متوجه شدى و از او درخواست مى‏کنم که از هر بدى که از تو دیده صرف‌نظر کند. آرى، خداى تعالى کراهت ندارد مگر از هر کار زشت تو ، کارهاى زشت را بگذار براى اهلش ، چون هر چیزى در عالم اهلى دارد.»

 

۸۵/۱۰/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
م. و.

نظرات  (۵)

بابا کار درست! البته به نکته خوبی اشاره کردی ولی یه کم نوشتت به نظرم سنگین اومد. احادیث با مفهوم مشابه هم کم نیستند احتمالا
۰۳ بهمن ۸۵ ، ۰۵:۲۸ مامان امیر مهدی
نمیدانم کتاب خدا کند تو بیایی رو خوانده ای یا نه دیشب خواندمش اگر خواندی و حالتی رفت از دعا فراموشم نکن
چقدر دلتنگ سرود م..ج..بودم.یه سلام بلند به xعزیزم.
۰۴ بهمن ۸۵ ، ۰۰:۰۲ سهامدار جزء
میگویند زکات دانش پراکندش است. هرگاه آمده ام با خود مشتی معلومات جدید را به صورت دیجیتال برده ام. اجرکم عند الله
شیث جونم، حتی اسم علامه طباطبایی هم برای من سنگینه چه برسه به ... فرض کن بدجنس شده بودم خواستم این سنگینی رو با دوستام قسمت کنم. اعتراضی هست؟/ مامان امیرمهدی، من مجانی هم برای شما دعا می کنم. بدون شرط! میگن وظیفه است؛) درمورد کتابهای خوب خوب فرض اولتون این باشه که نخوندمشون چون با احتمال بالای نود درصد درسته. این طوری یه اسم نویسنده ای چیزی کنارش میذارین که بشه رفت دنبالش /علیکم السلام و رحمه الله و برکاته به ۰۵۵ بسیار عزیز و خانواده محرتمشون/ جناب سهامدار، اول این که هر وقت اینجا بیاین خوش اومدین (بی تعارف) اما دوم، اگه هر از چند گاهی مطلب به درد بخوری اینجا دیده می‌شه من فقط زحمت(!) تایپش رو کشیدم. منم امیدوارم اونایی که چیزای خوب و مفید رو می‌دونن و یاد میدن خدا رحمت کنه اعم از زنده و مرده. ایکس شدیدا به حالشون غبطه می‌خوره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی