سرود مجلس جمشید

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندها

در حاشیه‌ی حاشیه‌ها

سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۸۵، ۱۰:۳۶ ب.ظ

ایکس کوچک گفت: وقتی از گردن آویزانش کردند کلماتی می‌گفت که نامفهوم بود اما فیلم بی‌کیفیتش زیرنویس داشت. درست اگر یادم باشد این ترجمه‌ی آخرین حرفهایش بوده است: التماس می‌کنم این کار را نکنید. من بدون تردید خوشحالم که این آخری را ندیدم. بعضی‌ها یک سکانس کمتر دیدنشان هم جای شکر دارد. قبل از این اعدام میمون هم حادثه مهمتری رخ داد و آن شش (۵+۱) تا قطعنامه‌شان را تصویب کردند و اگر غیر از این بود عجیب به نظر می‌رسید. ساده‌ترین دلیلش این است که برای تصویبش به رای خودشان نیاز بود! به این که چه می‌شود کاری ندارم اما این که «چرا شد» را ساده می‌شود توجیه کرد. فکر می‌کنند همه مثل خودشانند* و اگر بمب دستشان بیاید فقط دنبال کسی می‌گردند که زحمت و ننگ انداختنش را متحمل شود:

کمک‌های خارجی فرانسه به عراق به جایی رسید که فرستاده‌ی آنها به بغداد آمد و با وزیر دفاع وقت، عدنان خیر الله، ملاقات نمود و به او گفت: «فرانسه به طور جدی زمینه‌ی اعطای یک بمب اتمی به عراق را بررسی می‌نماید. می‌توان برای مجبور کردن ایران به توقف جنگ این بمب را به هدف مشخصی پرتاب نمود.» من تا سال ۱۹۸۴ نسخه‌ای از این گزارش را که با امضای وزیر دفاع برای صدام ارسال شده بود در یک صندوق ویژه نگهداری می‌کردم. ویرانی دروازه‌های شرقی، سرلشگر وفیق سامرایی (مسوول اسبق بخش ایران در استخبارات عراق)

آنوقت لابد اعدام آن شخص افتخار بیشتری برای سروران به همراه خواهد داشت!

* البته همیشه این‌طور نیست! مثلا از یک مقام مسوول ایرانی شنیدم که چند مقام اسرائیلی در یکی از میزگردهای تلویزیونیشان - ظاهرا به منظور کم کردن ترسی که از ایران اتمی در اذهان مردمشان ایجاد کرده‌اند- گفته بودند که ایرانی‌ها اگر بمب داشته باشند هم از آن استفاده نمی‌کنند به همان دلایلی که در جنگشان با عراق از بمب‌های شیمیایی استفاده نکردند (توضیح: گاز خردل را در یک آشپزخانه هم می‌شود تولید کرد).

۸۵/۱۰/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
م. و.

نظرات  (۴)

۱۴ دی ۸۵ ، ۲۳:۴۲ آدم معمولی
نگفتم اینجا بوی اطلاعات می دهد: استخبارات عراق و سرود مجلس جمشید!)من از اعدام صدام به این شیوه و در حالیکه آمریکا سرنوشتش را رقم زد خوشحال نیستم.
بوی ناخوشایندی هم هست! البته منشاء‌ آن سرود مجلس جمشید نیست،‌ اسناد منتشر شده است که من برای تبرئه‌ی خودم آدرسش را نوشته‌ام. در مورد بدآمدنی بودن این اعدام هم عرض شود که سرورانش هنوز هم باید از خدمتگزاری ویژه‌ی او راضی باشند. از این همه شاهکار تنها به جرم کشتن عده‌ای از شیعیان محاکمه‌اش کرده اند و همین را بهانه کرده‌اند برای ایجاد اختلاف هرچه بیشتر بین شیعه و سنی با این عنوان: یک سنی(!) را به جرم کشتن شیعیان دار زده‌اند.
۱۹ دی ۸۵ ، ۰۳:۵۵ سهامدار جزء
ترجمه جمله آخر را اشتباه متوجه شده اید. تمام فیلم را دیدم و هیچ کجا درخواست عفو نکرد. جمله آخرش شهادتین دومش بود و آخرین کلمه اش محمد!
بابای امیر مهدی ممنون از تذکرتان. البته ایکس کوچک هم خودش چیزی نشنیده بود. زیرنویس فارسی را خوانده بود و به من گفت نوشته‌ای که خوانده بود، همین بود که نوشته‌ام.آن فیلمی که شما دیدید هم یک چیزی شبیه فیلمهایی بود که با موبایل‌های ارزان قیمت می‌گیرند؟ صدای قابل شنیدن داشت که معلوم باشد صدای خودش است؟ شاید اثر بدگمانی است ولی اگر حساب کنم اینجایی‌‌‌ها صلاح می‌بینند چیز خاصی بشنوند این احتمال را هم می‌دهم که هر جایی صلاح ببینند یک صدایی از او بشنوند. به هر حال کارشناس‌ها گفتند آرام بخش خورانده بودندش و آن صحنه کوتاهی که من از اعدامش دیدم باعث شد این یکی حرف را باور کنم. هر چیزی که گفته باشد هوش و حواسش سر جایش نبوده!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی