سرود مجلس جمشید

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندها

توانایی

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۸۴، ۰۹:۱۴ ب.ظ

وضع مالیشان نسبت به خیلی‌ها خوب بود. یک منزل ویلایی بزرگ در تهران داشتند که هنوز هم هست. در جریان مهمان‌بازی‌های نوروزی وقتی پایمان را داخل پذیرایی منزلشان گذاشتیم با صحنه نسبتا عجیبی مواجه شدیم. یک خط طولانی از مورچه‌ها در قطر سالن پذیرایی! قبل از آن که ما چیزی بپرسیم گفتند حاج خانم معتقد است که ما حق نداریم مورچه‌ها را بکشیم یا جلوی لانه‌شان را مسدود کنیم. حتی اجازه نمی‌دهند که با جاروبرقی جمعشان کنیم. می‌گویند این که زورمان می‌رسد دلیل نمی‌شود که آزارشان بدهیم. این نوع مورچه هم کسی را نمی‌کشد.

***

اردیبهشت همین امسال بود. همان طور که خودش خواسته بود موقع اذان ظهر. حاج خانم را پیچیده در لباس سفید آخرت در خانه کوچکش می‌گذاشتند و من یکی یکی محبت‌هایش را مرور می‌کردم. گوشه ذهنم سوالی بود که جوابش را نمی‌دانم: آیا کسی به مورچه‌های بهشت زهرا خواهد گفت که اگرچه زورشان می‌رسد نباید او را ... .

***

باز یک بهانه‌ای پیدا کرده بودم که سراغ دیوان حافظ بروم. معمولا لازم نیست این بهانه خیلی جدی باشد. این غزل را می‌خواندم و رسیدم به بیت زیر:

چو بر روی زمین باشی توانایی غنیمت دان           که دوران ناتوانی‌ها بسی زیر زمین دارد

خواندنش باعث شد به روزگار ناتوان شدنم در برابر مورچه‌ها فکر کنم! امروز توانایی‌هایم نسبت به آن روز واقعا زیاد است.

۸۴/۰۹/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
م. و.

نظرات  (۳)

کسی به آن مورچه‌ها چیزی نخواهد گفت . آن خانم مرحومه هم آزاری نخواهد دید . زنده پنداری از مردگان کردن فقط احساسات را می جوشاند سرنوشت آنها را تغییر نمی دهد . ناتوانی های زیرزمین هم از همان جنس است . ولی فکر کنم ناتوانی های روی زمین آدمی بسی بیشتر از ناتوانی های جسد آدم زیر زمین باشد . توهم اختیار و توانایی از مورچه‌های زیر زمین بی‌رحم تر است .
۲۵ آذر ۸۴ ، ۰۳:۲۵ نیما امین
من هم پدرم خیلی نسبت به چنین موجوداتی حساسیت داره . هر وقت یه سوسک توی خونه پیدا بشه بابام نمیذاره کسی اون رو بکشه . خودش میره اون رو با احترام با دست می گیره و توی حیاط رها میکنه !
سلام! احتمالا بنابر عادلانه بودن نظام خلقت مورچه ها مراعات ادب را خواهند کرد. نکته خوبی گفتی مثل همیشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی