سرود مجلس جمشید

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندها

کمترین حق

چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۸۴، ۱۱:۴۹ ب.ظ

امام علی (ع) فرموده اند:

اَقَلّ ما یَلزَمُکُم للهِ اِلاّ تَستَعینوا بِنَعمِهِ عَلی مَعاصیهِ

کمترین حق خدا بر عهده شما این است که از نعمتهای الهی در گناهان یاری نگیرید.

و از حضرت رسول(ص) نقل شده که پنج جمله از تورات را سزاوار است با آب طلا بنویسند و یکی از آن جملات این است:

کمترین حق خدا این است که نعمتش را وسیله ی گناه نکنی.

۸۴/۰۷/۲۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
م. و.

نظرات  (۴)

در خوب بودنش شکی نیست ولی گمان می‌کنم فقط مقربان بتوانند دینی چنین باریک‌اندیش را عملی کنند ‌آنها هم که کمتر احتیاجی به این توصیه ها دارند. (این هم تا حدودی مانند عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید است.) وقتی علی (ع) مرگ را مشکوک ترین یقین می‌داند از این واقعیت می‌گوید که همگان مقربان نیستند که اقبالی حداکثری به دین داشته باشند و هر لحظه حضور مرگ را ببینند. گمان نمی‌کنم اگر همه‌اش از سویه‌ی مردافکن و سخت‌آمد دین بگوییم کمکی به دینداری مردم بکنیم. شاید اگر بنویسیم امروز چگونه از خط عابر پیاده رد شدیم کمکی عملی تر کرده باشیم و یا هر چیزی که آنقدر سنگین نیاید که (بقول ایکس) شنونده از خیر و شرش بگذرد.
۲۸ مهر ۸۴ ، ۰۲:۱۸ نیما امین
چه ظالمانه است که نعمت کسی برخلاف دستورش استفاده شود
خیلی زیبا و حکیمانه است خب یعنی گناه نکردن ما کمترین حق خداست. چون در هر گناهی از نعمتی یا نعماتی بهره می بریم. درست فهمیدم؟
اول اینکه «ترک گناه» دستور العمل ثابت عزیز ماست به همه و نظر ایشان این است که همه به آن احتیاج دارند و برایشان «کافی و وافی است برای تمام عمر اگرچه هزار سال باشد» البته برای انسان مقرب گناه تعریف متفاوتی دارد. مسلما ایکس را بابت بسیاری از آن چیزهایی که برای مقربین گناه است، به عنوان گناهکار مواخذه نخواهند کرد. ملاک مقربین چیزی است که متناسب با درک و بینش خود آن را نافرمانی او می دانند و ملاک من هم همان چیزی که اگر توجه کنم می فهمم نافرمانی است./ این را شما به گوینده های اصلی بگو که مثلا بنی اسرائیلی ها پیغمبر می کشتند و این توصیه از حدشان بالاتر بوده است/ فکر می کنم خوب است که شنونده یا خواننده بداند که بعضی شاهکارهایش به معنی عدم رعایت «کمترین حق» اوست. /من هم اگر گناه نکن بودم وضعم این نبود اما اگر کاری را کرده ام بهتر است تا حدودی بدانم که چه کرده ام. به پشیمان شدنم کمک می کند!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی