سرود مجلس جمشید

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندها

کبر

سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۸۴، ۱۱:۵۶ ب.ظ

یادش بخیر! یک زمانی همین چند کلمه آخر آیه ۶۰ سوره زمر برایم کافی بود:

ألیسَ فِی جَهَنّمَ مَثْویً لِلمُتِکَبِّرین

بعدها هوس خواندن چهل حدیث امام را کردم. یک مرضی دارم که هر کتابی دستم بیاید اول یک قسمتی از وسط کتاب را به طور اتفاقی می خوانم. نمی دانم شانس بود یا بد شانسی که از الحدیث الرابع شروع کردم. مربوط به «کبر» است. نتیجه این شد که نتوانستم ادامه بدهم. شاید چون خیلی به ایکس مربوط بود. البته فکر می کنم بعد از خواندنش چندان ایکس متکبری به حساب نمی آمدم.

حالا هیچ کدام از این ها مثل قبل اثر ندارند.

آشناهایی که این یادداشت را می خوانند، احتمالا با خودشان می گویند «متکبر بودن اقلا به یک بهانه نیاز دارد. ایکس چه دارد که بابت آن دچار کبر شود؟!» همه مشکل همین است. مدتهاست از خودم جدی نپرسیده ام« مگر که هستم؟». شاید به قول دوست خوبم، این یک نظر خود انگارانه باشد اما گمان می کنم هر کس یک مدت طولانی* این سوال را از خودش نپرسد، دچار کبر می شود.

* برای بعضی یک سال مدت طولانی است و برای بعضی یک ساعت.به استعداد(!) فرد هم بستگی دارد.

۸۴/۰۷/۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
م. و.

نظرات  (۳)

در برابر هستی هیچ کسی نمی تواند خودکم بینی کند. هرچقدر هم که کم ببینی باز زیاد دیده ای . این هستی خیلی بیرحم و بزرگ و بی ملاحظه است . ولی در برابر دیگران خود کم بینی داستان دیگری است .
عیدت مبارک! اینقدر به خودت سخت نگیر عزیز!
۲۷ مهر ۸۴ ، ۰۸:۱۷ نیما امین
انسان در عین اینکه نیازمندی بیش نیست ولی نباید خود کم بینی شود ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی